Cytat tygodnia

“Wszechświat to energia, która odpowiada na nasze oczekiwania.”

- James Redfield


Zapisz się do newslettera

Imię:
Email:

Kartki



Wyślij kartkę

Dowiedz się wszystkiego o Sobie

Podaj nam swoją datę urodzenia, swoje imię oraz płeć a powiemy Ci co Cię czeka w najbliższym roku, kto jest dla Ciebie idealnym partnerem
Data urodzenia
Duchowy Rozwój Terapie Naturalne i Zdrowie

10 powodów dla których warto ćwiczyć Tai Chi

Autor Krzysztof Maćko, 09.03.2010

 

Z całą pewnością powodów by poznawać Tai chi jest dużo więcej niż tylko dziesięć. Każdy kto rozpoczął praktykę ma swoją indywidualną motywacje i z powodzeniem ją realizuje, ponieważ wachlarz korzyści i możliwości, które daje profesjonalny trening jest bardzo szeroki i atrakcyjny.

Tai chi chuan jest system płynnych zharmonizowanych ruchów obrotowych, wykonywanych w powolnym tempie, zgodnie z naturalnym oddechem, bez napięcia mięśniowego. Obecnie tai chi ćwiczy się dla zachowania zdrowia, równowagi wewnętrznej oraz na wyższym poziomie jako sztukę walki. Tai chi to nie tylko nauka połączonych płynnie ruchów i pozycji to również  forma medytacji w ruchu. Aby dobrze zrozumieć istotę tej formy medytacji należy sięgnąć do medycyny chińskiej i takich pojęć jak Chi, Yn, Yang, Wei Chi, Tan tien itd. Ruch i ćwiczenia Tai Chi kształtują nie tylko nasze ciało ale wpływają na procesy fizjologiczne na przemianę materii,  trawienne, krążenie, układ odpornościowy oraz na samopoczucie psychiczne.

Powody dla których warto podjąć praktykę medytacji Tai Chi można podzielić, tak jak Chińczycy dzielili wszystkie zjawiska występujące we Wszechświecie na wewnętrzne Yn i zewnętrzne Yang.

Zacznijmy od tych widocznych Yang:
1. Powód pierwszy: ćwiczenia Tai chi zapewniają zdrowie, sprawność fizyczną i siłę.
Początkowo tego nie widać ponieważ ruch jest powolny, prowadzony bez wysiłku, przy rozluźnionych mięśniach. Z czasem jednak poprzez izometrię ruchów i naturalne pozycje ciało nabiera sprężystości i elastyczności. Dzieje się to samo, bez wysiłku i  zaangażowania mięśni. Ruch zgodny z naturą ludzkiego ciała, przez wieki praktykowali dawni mistrzowie. Obserwowali oni przyrodę i z niej brali wzór badając jej wpływ na zdrowie człowieka. Osoby ćwiczące harmonijnie się poruszają również poza salą treningową, uzyskując harmonię w życiu codziennym, zachowując sprawność i siłę bez względu na wiek wieku.

2. Powód drugi to: stabilizacja wagi ciała następuje już po kilku miesiącach praktyki. Efekt ten jest związany z samoregulacją energii wewnętrznej organizmu tzw Chi. Następuje on pod wpływem połączenia Tien Chi z De Chi czyli zrównoważenia energii dostarczanej z pożywienia z Chi pochodzącej z oddechu.  Połączenie tych dwóch wartości powoduje lepszą przemianę materii i nie jest to efekt samego ruchu czy ćwiczeń. W pierwszym roku nauki Tai chi koncentrujemy się głównie na harmonii ruchów i korelacji; nogi, ręce oraz na równowadze w ruchu. Doprowadzone do harmonii i równowagi ciało harmonizuje procesy trawienne a poczucie płynącej energii zmniejsza łaknienie i poczucie głodu, więc organizm potrafi lepiej spożytkować to, co już zjedliśmy nie dopominając się o więcej. Poczucie lekkości i harmonii daje dużo satysfakcji stając się naszym codziennym doświadczeniem.

3. Powód trzeci: regulacja ciśnienia tętniczego krwi. W medycynie Chińskiej krew jest jednym z rodzajów esencji Jing. Bardzo ważnym ponieważ, krew transportuje składniki odżywcze i tlen do całego ciała, ale nie tylko, bo krew jest również związana z energią Chi. Energia i esencja są ze sobą ściśle powiązane. „Krew podąża za ruchem a ruch za oddechem”. Stąd wniosek, że prawidłowe oddychanie reguluje ciśnienie tętnicze i wzmacnia krążenie. Sposób oddychania, obok odżywiania, zapobiega wielu chorobom i dolegliwościom związanym nie tylko z układem krążenia. Jakość krwi to jakość naszych myśli. Serce pompuje trzynaście tysięcy litrów krwi dzienne a przez mózg przepływa ok. dwóch tysięcy litrów krwi. Sprawność funkcjonowania mózgu to sprawność całego organizmu. Serce jest narządem odpowiedzialnym nie tylko za pompowanie krwi ale również za nasze uczucia, takie jak smutek czy radość. Nie bez kozery mówimy „kamień spadł mi z serca”, czyli jest mi lekko na sercu.
Myślę, że nie da się przecenić wartości ćwiczeń Tai chi dla naszego serca i układu krwionośnego. Ruch działa tu nie tylko profilaktycznie ale również leczniczo.

4. Zwiększenie pojemności oddechowej i wydolności płuc. W samych formach Tai chi nie zwraca się specjalnie uwagi na świadomy oddech, ale powolny ruch skłania do głębokiego i pełnego oddechu. Prawidłowe oddychanie jest sztuką, którą opanowali dawni mistrzowie i wykorzystali ją do doskonalenia sztuki walki i leczenia chorób. Ważną rolę odgrywa tu przepona.
Na prace przepony zwraca się szczególną uwagę w ćwiczeniach oddechowych. Dzięki temu następuje masaż wewnętrzny jamy brzusznej i pogłębienie oddechu.  Metaforycznie mówi się, że w czasie ćwiczeń oddychamy brzuchem, wtedy jest gwarancja, że oddech jest pełen. Głęboki i pełen oddech, który uzyskujemy ćwicząc tai chi zapewnia też dobre samopoczucie, znamy wszyscy powiedzenie „oddychać pełną piersią” co znaczy żyć pełnią życia. Trening właściwego oddychania powoduje, że nasz organizm nabiera nawyku prowadzenia naturalnego pełnego oddechu w codziennym życiu.

 

Twój horoskop

Baran
20.03-19.04
Byk
19.04-20.05
Bliźnięta
20.05-21.06
Rak
21.06-22.07
Lew
22.07-23.08
Panna
23.08-22.09
Waga
22.09-23.10
Skorpion
23.10-22.11
Strzelec
22.11-21.12
Koziorożec
21.12-20.01
Wodnik
20.01-18.02
Ryby
18.02-20.03

Ezoter na telefonie

Ezoter poleca

                                               






Oczyszczanie energetyczne ciała i przestrzeni


Liczniki

Ezoter poleca artykuł

Czy wiecie jak wygląda prawdziwa Czarownica??

Każdy zapewne z nas słyszał o czarownicach,ale czy wiemy jak naprawdę wyglądają i czym się charakteryzują?? »


Najczęściej czytane

Najnowsze komentarze

Nasz ekspert

Prognoza na październik 2019

Półkrzyż na pełni Księżyca, widowiskowa opozycja na nowiu, nadciągający kryzys ekonomiczny oraz polskie wybory do parlamentu. Zapraszam do lektury prognozy na październik 2019.
więcej »