Cytat tygodnia

“Wszechświat to energia, która odpowiada na nasze oczekiwania.”

- James Redfield


Zapisz się do newslettera

Imię:
Email:

Kartki



Wyślij kartkę

Dowiedz się wszystkiego o Sobie

Podaj nam swoją datę urodzenia, swoje imię oraz płeć a powiemy Ci co Cię czeka w najbliższym roku, kto jest dla Ciebie idealnym partnerem
Data urodzenia
Terapie Naturalne i Zdrowie

Wegetarianka planuje ciążę

Autor Monika Szostek-Kwapień, 11.06.2010

Na temat diety wegetariańskiej i planowania ciąży narosło wiele mitów. Wegetarianizm wśród ciężarnych czy dzieci ciągle budzi wiele emocji. Niektórzy lekarze niemal zmuszają przyszłe mamy do powrotu do mięsnych pokarmów. Okazuje się jednak, że dieta wegetariańska nie musi szkodzić ani mamie, ani dziecku - ale wyłącznie wtedy, gdy jest dobrze zaplanowana.


Mit kłopotów z ciążą

Naukowcy podkreślają, że nie istnieją badania, które wskazywałyby na to, że wegetarianki częściej dotyka problem poronień, kłopotów z płodnością czy zajściem w ciążę. Dobrze zbilansowana, prowadzona pod kontrolą lekarza czy dietetyka dieta wegetariańska może naszemu organizmowi dostarczyć tyle samo substancji odżywczych co dieta mięsna. Działa to też oczywiście i w drugą stronę – nieodpowiednio odżywiająca się kobieta, która je mięso, może mieć większe problemy z zajściem w ciążę niż przyszła mama-wegetarianka. W obu wypadkach najważniejszy jest bowiem po prostu zdrowy rozsądek, dbałość o zdrowie i urozmaicone menu.

Oczywiście może się zdarzyć tak, że wegetarianka będzie czekać na zajście w ciążę nieco dłużej niż jej koleżanka jedząca mięso. Dieta bogata w białka roślinne wpływa bowiem na wydłużenie się cyklu miesięcznego, co powoduje rzadszą owulację. Dlatego wegetarianki starające się o dziecko powinny o tym szczególnie pamiętać. Dziecko rozwijające się w brzuchu mamy bardzo potrzebuje białka (choć niekoniecznie zwierzęcego), a zapotrzebowanie na białko wzrasta w czasie ciąży dwukrotnie. I można z powodzeniem zastąpić je białkiem roślinnym – pod warunkiem, że odpowiednio ustali się dietę.

Mit niepłodności

„Kobiety, które nie jedzą mięsa są bardziej świadome swojej diety, kupują produkty najwyższej jakości, układają jadłospis tak, żeby dostarczyć organizmowi wszystkiego, czego on potrzebuje. Wegetarianizm nie jest przyczyną niepłodności.”

Nie można jednak powiedzieć, że wegetarianizm jest przyczyną niepłodności – to mit utrzymujący się w naszym kraju przez ostatnie lata. Kobiety, które nie jedzą mięsa są bardziej świadome swojej diety, kupują produkty najwyższej jakości, układają jadłospis tak, żeby dostarczyć organizmowi wszystkiego, czego on potrzebuje, jedzą dużo owoców i warzyw.
 
Nieprawdą więc jest to, że dieta wegetariańska nie jest urozmaicona. Przyszłe mamy, które nie są zwolenniczkami tej diety często w ogóle nie dbają o swoje menu, jedzą nieregularnie, zdarza się, że nie zwracają uwagi na jakość i pochodzenie produktów. A każda kobieta starająca się o dziecko musi przede wszystkim zadbać o swoją dietę, zerwać ze złymi nawykami żywieniowymi, dostarczać organizmowi wszystkich minerałów i składników odżywczych – wtedy nasz organizm będzie w pełni gotowy na przyjęcie małego lokatora.

Jedz mądrze – niekoniecznie mięso

Na pewno dieta wegetariańska jest dość trudna do utrzymania w czasie ciąży i karmienia. Z drugiej strony trudno jednak oczekiwać, żeby ktoś, kto od kilku czy kilkunastu lat nie je mięsa, nagle to zmieniał.

Zawsze warto więc przed planowaną ciążą zgłosić się do dietetyka, który na podstawie dokładnego wywiadu mógłby ułożyć zbilansowane menu diety wegetariańskiej, tak aby była ona bezpieczna dla kobiety i jej przyszłego dziecka. Trzeba bowiem uwzględnić w niej pokarmy zawierające żelazo, wapń, kwas foliowy, witaminę B12. Dobrym źródłem żelaza dla wegetarian są zielone warzywa liściaste, produkty zbożowe, przeciery z soczewicy i fasoli. Warto w tym czasie wprowadzić też do swojego menu ryby. Są źródłem kwasów tłuszczowych i witamin, które rozpuszczają się w tłuszczach. Mięso można natomiast zastąpić mlekiem i jajami – aby nie pojawił się niedobór wapnia i witamin.

Na rynku dostępnych jest wiele produktów wzbogaconych w żelazo, kwas foliowy i witaminy – dobrze je spożywać – zarówno w czasie starań o dziecko, jak i podczas ciąży. A w skład diety przyszłej mamy – nie tylko wegetarianki – powinny obowiązkowo wchodzić:

- świeże warzywa i owoce, soki owocowe,
- pełnoziarniste pieczywo, brązowy ryż, kiełki,
- orzechy, pestki dyni i słonecznika, ziarno sezamowe, orzeszki pistacjowe, migdały,
- drożdże piwne,
- warzywa strączkowe,
- soja i jej przetwory,
- suszone owoce,
- oleje roślinne,
- jajka, mleko.

Wegetarianka planująca ciążę nie powinna zatem obawiać się o swoje zdrowie i bezpieczeństwo dziecka. Przede wszystkim musi  jednak systematycznie kontrolować stan zdrowia i robić zlecone przez ginekologa badania. Jeżeli będzie pod stałą opieką specjalisty, jej ciąży nie powinno nic zagrażać.

www.wegetarianie.pl
www.ciazowy.pl

Twój horoskop

Baran
20.03-19.04
Byk
19.04-20.05
Bliźnięta
20.05-21.06
Rak
21.06-22.07
Lew
22.07-23.08
Panna
23.08-22.09
Waga
22.09-23.10
Skorpion
23.10-22.11
Strzelec
22.11-21.12
Koziorożec
21.12-20.01
Wodnik
20.01-18.02
Ryby
18.02-20.03

Ezoter na telefonie

Ezoter poleca

                                           


  






Oczyszczanie energetyczne ciała i przestrzeni



Liczniki

Ezoter poleca artykuł

Holopono

Praktyka holopono pozwala rozpoznać i przezwyciężyć uwarunkowania. Nawet nie zdajemy sobie sprawy jak bardzo nasze przekonania, nasze myślenie, nasze nawykowe, negatywne wzorce wpływają na postrzeganie rzeczywistości. »


Najczęściej czytane

Najnowsze komentarze

Nasz ekspert

Prognoza na sierpień 2019

O niezwykłej sile populistycznego uwodzenia, czyli dlaczego PiSowi, nie spada, a także o nadchodzącym kryzysie ekonomicznym - zapraszam do lektury prognozy na sierpień 2019
więcej »