Cytat tygodnia

“Wszechświat to energia, która odpowiada na nasze oczekiwania.”

- James Redfield


Zapisz się do newslettera

Imię:
Email:

Kartki



Wyślij kartkę

Dowiedz się wszystkiego o Sobie

Podaj nam swoją datę urodzenia, swoje imię oraz płeć a powiemy Ci co Cię czeka w najbliższym roku, kto jest dla Ciebie idealnym partnerem
Data urodzenia
Terapie Naturalne i Zdrowie

Jak chronić oczy

Autor Grzegorz Kalina, 29.05.2010

W sobotę, gdy większość z nas ma dzień wolny od pracy powinieneś pozwolić wypoczywać ciału i umysłowi. Gdy nie musisz, nie siedź przed monitorem, oszczędź oczy! A jeśli musisz, zobacz co może przynieść ulgę zmęczonym oczom i uratować się od AMD (zwyrodnienie plamki ocznej).

Praca przed monitorem, długotrwałe oglądanie telewizji, zanieczyszczone powietrze, niezdrowy sposób odżywiania, stres, palenie papierosów, alkohol narażają nasze oczy na obciążenia i możliwość powstawania różnorodnych uszkodzeń. Na ciężką postać AMD (zwyrodnienie plamki żółtej) co roku zapada w Polsce 20 tys. osób !

Ratunek w warzywach...


Zawarte w żółtych i ciemnozielonych warzywach i owocach barwniki roślinne z grupy karotenoidów - luteina i zeaksantyna - mogą zmniejszać ryzyko powstawania AMD, które jest jedną z najczęstszych przyczyn utraty wzroku - informuje pismo "Archives of Ophthalmology". W badaniach naukowców z National Eye Institute, National Institutes of Health oraz Department of Health and Human Services w Bethesda wzięło udział ponad 4500 osób. Poddani badaniu mieli ocenianą siatkówkę, a także wypełniali m.in. formularze dotyczące diety. Na podstawie wyników oceniono, że osoby spożywające luteinę i zeaksantynę były mniej narażone na zachorowanie na AMD.

Zeaksantyna współdziałając z luteiną, działa dwutorowo, ponieważ wiąże wolne rodniki i zmniejsza niedotlenienie (efekt antyoksydacyjny), oraz pochłania energię fali światła niebieskiego i tym samym chroni oko przed fotochemicznym uszkodzeniem.

Naturalnym źródłem zeaksantyny są zboża (głównie kukurydza), zielony groszek, jarmuż i szpinak, a także szafran. Luteina występuje przede wszystkim w zielonych warzywach liściastych np. szpinaku, sałacie i liściach selera a także żółtku jaj. Badania kliniczne wykazują, że dieta bogata w te produkty zwiększa zawartość pigmentu w plamce żółtej chroniąc oczy.

Już nasze prababcie zachęcały do jedzenia marchewki dla poprawy wzroku. Współczesne badania potwierdziły, że istotnie ma to uzasadnienie naukowe ze względu na obecność w tym warzywie beta karotenu. Beta karoten jest naturalnym żółtym barwnikiem występującym m.in. w owocach i warzywach. Jest on przekształcany w organizmie w witaminę A niezbędną do syntezy rodopsyny - światłoczułego barwnika, dzięki któremu możliwe jest widzenie o zmierzchu i w złych warunkach oświetleniowych. Witamina zwiększa także produkcję śluzu, który chroni i nawilża oko. Beta-karoten wychwytuje też uszkadzające komórki wolne rodniki.

 

Twój horoskop

Baran
20.03-19.04
Byk
19.04-20.05
Bliźnięta
20.05-21.06
Rak
21.06-22.07
Lew
22.07-23.08
Panna
23.08-22.09
Waga
22.09-23.10
Skorpion
23.10-22.11
Strzelec
22.11-21.12
Koziorożec
21.12-20.01
Wodnik
20.01-18.02
Ryby
18.02-20.03

Ezoter na telefonie

Ezoter poleca

                                               






Oczyszczanie energetyczne ciała i przestrzeni


Liczniki

Ezoter poleca artykuł

Złe czasy na miłość.

Taki tytuł nosi tomik wierszy, który napisałam wiele lat temu. Miałam wtedy chyba 16 lat. Pierwsza wielka miłość, dwa tomiki miłosnych, przygnębiających wierszy. »


Najczęściej czytane

Najnowsze komentarze

Nasz ekspert

Prognoza na październik 2019

Półkrzyż na pełni Księżyca, widowiskowa opozycja na nowiu, nadciągający kryzys ekonomiczny oraz polskie wybory do parlamentu. Zapraszam do lektury prognozy na październik 2019.
więcej »