Cytat tygodnia

“Wszechświat to energia, która odpowiada na nasze oczekiwania.”

- James Redfield


Zapisz się do newslettera

Imię:
Email:

Kartki



Wyślij kartkę

Dowiedz się wszystkiego o Sobie

Podaj nam swoją datę urodzenia, swoje imię oraz płeć a powiemy Ci co Cię czeka w najbliższym roku, kto jest dla Ciebie idealnym partnerem
Data urodzenia
Najpopularniejsze Kuchnia

Parę słów o makrobiotyce

Autor Andrzej Turczynowicz, 23.04.2012



Co jest zatem istotą życia według odwiecznych praw, zwanego „makrobiotyką”?

 



 

Proces myślenia zawsze biegnie w dwóch kierunkach, yin i yang. Makrobiotyka jako taka też ma swoją stronę yin i yang. Strona yang jest bardziej konkretna, fizjologiczna. Jest po prostu dietą.. Stroną przeciwną, acz komplementarną jest duchowość (yin). Nie można jej zobaczyć, dotknąć lub zjeść. Większość ludzi przychodzi do makrobiotyki od strony yang, a potem odkrywa stronę yin. Niektórzy zaczynają od strony yin.

Można i tak, ale przecież wcześniej czy później trzeba odnaleźć tę drugą stronę. Niestety, wielu zostaje po tej jednej stronie i przeważnie jest to strona yang - praktyczna, czyli dieta. Stąd też wywodzi się fałszywe mniemanie, że makrobiotyka polega na jedzeniu kasz, glonów i fasoli. Tymczasem jest to tylko jeden z aspektów makrobiotyki, niezwykle ważny zresztą. Zacznijmy zatem od niego.

Podstawą naturalnego odżywiania są pełne, niełuszczone ziarna zbóż, najwyższa forma ewolucji w świecie roślinnym. Ziarno jest jednocześnie nasieniem i owocem, źródłem skomasowanej energii dającej życie. Jak udowodnili archeologowie, żywotność tej energii może trwać tysiące lat. Jednak z ziarna przekrojonego lub zmielonego nic już nie wyrośnie, dlatego też zaleca się spożywanie całych i niespreparowanych ziaren. Ziarna (pełny ryż, jagły, kukurydza) stanowią 50-80% diety makrobiotycznej.

Ziarna dostarczają naszemu organizmowi niezbędne dla życia węglowodany, białka i tłuszcze, natomiast warzywa – enzymy i witaminy, które usprawniają i przyśpieszają przebieg reakcji chemicznych. Brak enzymów może spowodować trudności w rozłożeniu i przyswojeniu pokarmu.

Warzywa zajmują przeciętnie 25-30% całości pokarmowej. Pozostałe 5-10% - to glony morskie i fasolki oraz 5% zupy, w tym zupa z pasty sojowej miso. „Dozwolone” są dodatkowo nasiona i orzechy (prażone), owoce (gotowane) i okazjonalnie mięso białych ryb. Dodatki – takie jak miso, glony, nasiona sezamu, sliwki umeboshi, shoyu i tamari – są bardzo wazne w diecie makro i pełnią szczególną rolę.

Zalecenia dietetyczne nie są bynajmniej jednakowe dla wszystkich. Każdy człowiek jest inny i różne są jego potrzeby. Potrzeby te zmienia się codziennie, a nawet parę razy w ciągu dnia, tak więc zbyt sztywne, rygorystyczne stosowanie zasad naturalnego żywienia może przynieść niezbyt pożądane rezultaty.

Najistotniejszym aspektem praktyki żywieniowej jest przeżuwanie, ponieważ węglowodany są trawione głównie przy pomocy śliny, która jest zasadowa. Źle strawione ziarna zakwaszają organizm. Żujmy więc dobrze...
 

Twój horoskop

Baran
20.03-19.04
Byk
19.04-20.05
Bliźnięta
20.05-21.06
Rak
21.06-22.07
Lew
22.07-23.08
Panna
23.08-22.09
Waga
22.09-23.10
Skorpion
23.10-22.11
Strzelec
22.11-21.12
Koziorożec
21.12-20.01
Wodnik
20.01-18.02
Ryby
18.02-20.03

Ezoter na telefonie

Ezoter poleca

                                           


  






Oczyszczanie energetyczne ciała i przestrzeni



Liczniki

Ezoter poleca artykuł

Synergia widowiska i rytuału - balijski Kecak Dance

Unikatowy, bardziej niż mistyczny. Tak można nazwać jedną z największych kulturalnych atrakcji wyspy Bali jakim jest Kecak Dance (czyt. keczak). »


Najczęściej czytane

Najnowsze komentarze

Nasz ekspert

Prognoza na sierpień 2019

O niezwykłej sile populistycznego uwodzenia, czyli dlaczego PiSowi, nie spada, a także o nadchodzącym kryzysie ekonomicznym - zapraszam do lektury prognozy na sierpień 2019
więcej »